søndag 13. juni 2010

BOK:Detektiv uten understell!


BOK: James Goodwin skriver krim, der detektivhelten er en evenukk, en kastert mann mann med tilgang til Sultanens harem. Tidsmessige har Goodwin lagt fortellingen til siste del av det Osmanske rikets tid, slutten av 1800-tallet. Jeg har lest de tre krimbøkene han har kommet med til nå og det er så fett!

Vaktenes tre, Slangesøylen og Bellini-kortet er tre geniale bøker som gjør inntrykk og gir glede.

Yasim, vår kastrerte helt, løser, gjennom sin unike posisjon i maktens korridorer, mord og mysterier. Glem Harry Hole. Glem forsoffne og alkoholiserte detektiv-anti-helter med kompliserte relasjoner. Den eneste virkelig nære relasjonen vår venn Yashim har, er et vennskapsforhold til den polske ambassadøren i Istanbul, Polen, et land som ikke engang finnes på denne tiden, og resultatet er en strandet ambassadør i eksil.

Hos Goodwin får vi historie og krim i en tid da det er store brytningstider i Europa, vi får ekte og spennende krim, en helt med turban og uten understell og med evne både til å løse mysterier og lage mat.

Personlig blir jeg sulten av disse bøkene. På grunn av mitt inngående kjennskap til både det tyrkiske og arabiske kjøkken, løper tenne i vann når hvert eneste kapittel starter med Yashims matlaging… Mmmmm.

Jeg har lest to av bøkene på norsk og den siste på engelsk. Det var mer komplisert engelske enn på lenge… Jeg skylder på Goodwins Cambridge-utdannelse og til tider akademisk-engelske-språk.

Siden jeg ble nysgjerrig på denne Goodwin prøvde jeg å lese en ”vi-går-til-fots-til-Istanbul- reiseskildring i 1990-tallets Europa” med alt det fører med seg av øst-vest-problematikk, samt en historiebok om de ottomanske sultanene. Det lykkes jeg ikke med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar